🦉 God natt! — ⏱️ Ca 9 minuters läsning

Mossa, mossa på er alla människobarn
Skrivet fredag 29 maj 2026 Publicerat: 30 maj 2026
Valutakursen denna fredag: 100 Thb 28,42 kr. För en vecka sedan: 28,62 kr.

Vem är det som knackar på min dörr? Ah, är det du månad juni. Är du redan här? Så det är du som ska ta över nästa vecka. Jisses vad 2026 ilar snabbt fram. Det känns som att jag nyss plockade undan adventsljusstaken. Eller okej, den åkte faktiskt ut förra veckan, men ändå. Snart står väl tomten åter här och knackar på, och undrar om gröten är klar. Men innan vi spolar fram till julafton måste vi nästan backa bandet lite, för att kika på veckan som varit.   

Alla bilder på sidan är klickbara för större storlek.

Det går att zooma in och ut 360-bilder. Sitter man vid en dator, är det bara att ställa markören på bilden och scrolla med hjulet. Och med piltangenter på tangentbordet, kika runt i bilden eller med hjälp av musmarkören. På en telefon eller platta, kan du nypa ihop eller dra isär två fingrar på bilden, för att zooma in eller ut. Med ett finger kan du dra dig runt 360 grader. Klicka på den streckade kvadraten i övre högra hörnet, för kika i fullskärmsläge. Beroende på plattform, kan bilden öppnas i nytt fönster. 

 

SAMUT SAKHON WEATHER

Behind the scenes

Har alldeles för lite minne på min Mac mini för att kunna fixa med bilder och filmredigering. Det fungerar sämre än vad sirap kan rinna ur en flaska. Därför har jag på sistone lekt lite med AI för att se vad tekniken går för, plus att man sparar en massa arbetstid.

Nedan är två exempel på hur effektivt AI är när man vill rensa upp i en bild. Bort med bilen i första bilden, för att inte tala om allt blänk i den andra. Minns ni förra veckans inlägg, där AI tagit bort alla kablar på gatan?

Men dessa AI-experiment är undantag. Mina vanliga foton här på bloggen är däremot helt dopingfria och 100 % äkta. Det enda jag gör med dem är att dra ner storleken och komprimera dem lite via onlinetjänster, allt för att blogginläggen ska ladda snabbare. Speciellt när det är många bilder. Det enda egentliga undantaget annars är när jag lägger upp 360-bilder, då använder jag alltid en app i telefonen för att trolla bort mig själv ur bilden.

Webbmöte

Förra fredagen var det webbmöte med svenska ambassaden här i Bangkok. Den stora informationsbiten handlade om intygsverksamheten som kommer att försvinna. Många söker idag extension utifrån senaste deklarationen där summan räknas brutto, och där ambassaden har utfärdat ett intyg på engelska att uppgifterna stämmer vad gäller inkomst. Den biten försvinner nu alltså, vilket kommer ställa till det för många. Idag vill de flesta, inte alla, immigrationsställen se en bankbok med insatta medel, eller att det kommer in en viss summa varje månad. Summorna är olika beroende på om man är gift eller inte. Många som bor här har inte sparade pengar eller når upp till månadsvis nettoinsättningar. 

Hur det här kommer att lösas i praktiken för var och en återstår att se, men rådet man ger till alla som berörs är att redan nu, se över sina alternativ och prata med sitt lokala immigrationskontor. Troligtvis kommer kontoren komma med egna tolkningar och regler.

Parkeringen klar

I stort sett kan man säga. Vad som kommer ske runt omkring nu, återstår att se. Tog en bild före och efter när parkeringen är på plats. Man kan se i bakgrunden, vad mycket träd vi hade i början. Idag är de borta. Grrr. Nästa vecka ska ni få se på den totala förödelsen, plus att det blir några minnesord över mangroveträsket.    

Och elmopeden går bra?

Jo men visst gör den det. Den gör sina små rutter ner till människobyn eller till 7-Eleven vid stora vägen. Ännu ingen färd bort till McD, men det är väl bara en tidsfråga det också. Har klarat mig från eltorsk än så länge. Vet inte hur långt man kan köra när enbart det röda strecket lyser på batterimätaren. Laddar i god tid så man förhoppningsvis slipper stå där med lång näsa. Den här laddningen som syns på bilderna, kostade 15 kronor för “full tank”. Då stod batterimätaren på rött i början. 

Tycker det är småtrevligt att puttra fram i 30 km, man hinner se lite av omgivningarna. Problemet är väl att man inte kan hålla trafikrytmen. Man blir omkörd hela tiden, så man får hela tiden hålla ett getöga på sidospeglarna.

Det tillfälliga möter det förlorade

Bilden visar två sidor av samma mynt, berget av hushållsavfall som väntar på att försvinna, och det skövlade mangroveträsket som redan har gått förlorat. En symbios av mänskliga spår, där det tillfälliga skräpet möter den eviga förstörelsen.

Trädgårdens fiende no1?

Det finns en växt här i Thailand som verkar dyka upp precis överallt. I krukor, vid murar, i diken, bredvid vedhögar, mellan stenar. Ja snart sagt överallt där det finns en näve jord och lite regn. Lite som maskrosor hemma i Sverige.

Jag har ingen aning om hur många gånger man sett små gröna skott sticka upp ur krukorna här hemma. Man kan rensa bort dem ena dagen, och några dagar senare står det nya där igen och ser nöjda ut. “Jaha, då var vi tillbaka.”

Det är otroligt hur snabbt allting växer. Här behövs det knappt mer än lite sol, lite regn så har naturen tagit över halva tomten. Jag fick veta att växten troligen är någon sorts kratin eller akacialiknande växt som sprider sig väldigt lätt här nere. En del använder den till djurfoder och ibland även i matlagning, men många verkar mest se den som ett envist ogräs. Det är ändå nästan så man får respekt för växtligheten här i Thailand. Samtidigt finns det något charmigt i det också. Naturen lever liksom sitt eget liv här. Den frågar inte om lov. Det ser man inte minst i mangroveträsken.

Mer växtliv

Varje morgon står de där ståtliga med sina små, färgade blommor. Men senare på eftermiddagen ligger de nästan ner och man hör hur de kraxar efter vatten, likt en ensling som kommer krypande i en öken. Solen och värmen har nästan tagit orken ur dem. Men så under natten piggnar de till igen och möter oss nästa morgon i all sin färgprakt.

Ska göra en lång historia kort

På vägen hem från människobyn i tisdags, tappade jag min telefon ur fickan, där jag puttrade fram på el-mopeden. Men tack och lov och ett antal timmar senare, återfick jag den av en som plockat upp den från vägen. Självklart fick hon en belöning och jag ska köpa mig en lott.

Så kan det gå

Att köra MC är smidigt i den täta trafiken här. Man tar sig lätt fram när det är bilköer, till förtret för många bilförare. För det gäller att se upp när motorcyklarna kommer farande från alla håll, ofta i hög hastighet. Men ibland hamnar de också där framkomligheten inte precis är den bästa.

 

Till sist

Ja du juni månad, vad säger du? Det är det här du ska ta över nu några veckor framöver. Dessutom får du en fin start nästa helg med ditt första blogginlägg, på självaste nationaldagen. Grattis och lycka till!

Men först laddar jag inför helgens stora travevenemang, Elitloppshelgen på Solvalla. Förra helgen slutade i dur. Kanske inte på travet, där det bara blev kaffepengar tillbaka, däremot vann AIK fotbollsderbyt mot Hammarby med 2–1. Det överskuggade alla kaffepengar i världen.

Nästa vecka bjuder på en härlig mjukstart med extra ledighet här i Thailand. På måndag är det helgdag för att fira Visakha Bucha, en av buddhismens allra viktigaste högtider till minne av Buddhas födelse, upplysning och bortgång. Redan på onsdag är det dags igen, då hela landet firar den nuvarande Drottning Suthidas födelsedag. Kanske jag också kan få med mig landet efter vinsterna på travet i helgen.

Nu ska jag titta på säsong 5 av programmet “Vilket liv” där Henrik Schyffert ska hyllas. Nästa fredag är det Loa Falkman. Sedan får hoppas serien fortsätter till hösten. Må så grankott allihop, och trevlig helg.

PS…Nu har jag sett Vilket liv med Henrik Schyffert. För min del gav det ståpäls. Här får man en sida av Henrik som säkert få känner till. Även jag. Har själv alltid gillat honom, men här växte han än mer för mig. Får ni tid över, så missa inte Vilket liv med Henrik Schyffert…DS

“You can’t wait until life isn’t hard anymore before you decide to be happy”
Jane Marczewski    Mzansi Youth Choir’s Emotional Tribute

Jane Marczewski slog igenom i den 16:e säsongen av ”America’s got talent” hösten 2021 under artistnamnet ”Nightbirde”.
I programmet berättade hon att hon där och då hade cancer i lungorna, ryggraden och levern.
– Jag har två procents chans till överlevnad, men två procent är inte noll. Två procent är något och jag önskar att folk visste hur fantastiskt det är, sa hon.
Hennes auditionframträdande med egenskrivna låten ”It’s ok” har i skrivande stund fått över 40 miljoner visningar på Youtube. Hon gick bort den 19 februari 2022, 31 år gammal

Hennes framträdande berörde även mig. Så pass mycket att jag ser det i stort varje vecka. Hämtar någon slags kraft, hur konstigt det än kan låta. Janes ord “You can't wait until life isn't hard anymore before you decide to be happy” är något jag numera alltid bär med mig.
2023 dyker så Mzansi Youth Choir's från Sydafrika upp i programmet. Där framför de en otroligt känslofylld tribute på "It's ok". Den ser jag också varje vecka. Så länken till vänster är Janes framträdande. Den till höger är framträdandet Mzansi Youth Choir's gjorde. Dessa länkar kommer alltid finnas med i mina veckoinlägg. Som en påminnelse om livet och Janes ord.