Mossa, mossa på er alla människobarn
Skrivet fredag 22 maj 2026 Publicerat: 23 maj 2026
Valutakursen denna fredag: 100 Thb 28,62 kr. För en vecka sedan: 28,96 kr.
Ännu en årsring har lagts till de övriga. Barken ser oförskämt fin ut. Står stadigt och majestätiskt när det blåser friska vindar ute. Men framförallt, barnasinnet är kvar. En viktig ingrediens, precis vad salt och peppar är för matlagning.
Hörrni, välkomna till ännu ett blogginlägg. En “nästan” hygglig vecka får jag lov att säga. Lön som sprattlade in på kontot, och en ny årsring som lades till på kontot för livet. Leenden som möter en längs gränden på morgnarna. Längst bort väntar alltid en glad 85-åring som ger mig positiv energi.
Men veckan för övrigt då, Anders? Du skrev att den var “nästan” så hygglig. Låt oss höra, är du snäll. Absolut, vi börjar väl med lite käk. Att äta (eller tänka på mat) är ju trots allt en thailändares bästa sysselsättning.
Alla bilder på sidan är klickbara för större storlek.
360-bilder - gör så här

Äntligen
Mitt favoritställe för Pad Thai drabbades hårt när en mekanisk verkstad precis bredvid eldhärjades. Men nu är brandplatsen uppstädad och matstället har återställts. Det har till och med blivit ännu finare. Självklart måste man dit för att hälsa dem välkomna tillbaka och äta deras goda Pad Thai. Hoppas att de gick skadelösa ur det hela och att kunderna hittar tillbaka. Det är ett mycket ungt och trevligt par som driver stället.
De hör ju liksom lite till
Visst skulle det å ena sidan vara skönt att slippa se alla dessa kablar, men å andra sidan är det lite av Thailands själ. Man ser dem överallt, ibland i stora klasar hängandes långt ner.
Att rensa upp i röran skulle säkert göra stadsbilden prydligare, men det skulle också ta bort en del av den där unika, röriga charmen som gör Thailand till just Thailand. Vissa saker är helt enkelt bäst i sitt originalutförande.
Jordbävning
En jordbävning (röda nålen) med magnituden 5,3 på ett djup av 10 km, inträffade nära Myanmars södra kust på måndagsmorgonen (18 maj). Skalvet kändes i höghusen i Bangkok och även på andra platser i landet. Dock inte där vi bor (gröna nålen).
Minns för ett par år sedan, då det gick ett skalv en bit utanför norra Thailand i Myanmar. Det kändes rejält här på gatan kan jag lova. Riktigt otäckt.
Hmm
Verkar som det är något skifte på gång. Vissa dagar börjar helt fria från solsken. Ibland håller det i sig hel dagen, andra dagar kan molnen lätta efter lunch. Visst kan det vara behagligt att vistas ute och slippa en gassande sol, men det kan även betyda att vi närmar oss regnperioden. Usch, fy för den. Hade vi haft en shop med ett friskt tak, hade jag inte sagt någonting. Regn behövs, men det där “heavy rain” vill man slippa. Men tyvärr inte. Direkt efter jag stängt shopen på onsdagskvällen, slog det till rejält. Ljudet är värst när det blåser rejält och regnet slår mot plåttaket utanför. Jag får sätta på mig lurarna och dra igång musik på hög volym. Kanske inte så nyttigt, men klart behagligare.
Från frodigt träsk till steril savann
Arbetet med parkeringsplatserna börjar närma sig slutet, av allt att döma. Det blir väl en gjuten cementplatta som bilarna ska stå på. Alldeles bredvid röjs det för fullt, och man fyller igen träsket med lager på lager av jord.
Mot gatan har vi fortfarande ett litet träskområde kvar där träden än så länge har fått stå orörda. Jag hoppas innerligt att de får vara kvar, för baksidan av den här “dungen” ser allt annat än trevlig ut. Jag gillar verkligen inte den här utvecklingen, vilket jag har skrivit om tidigare. Men det är privat mark och ägarna gör som de vill. Om någon väljer att köpa en tomt här framöver, lär det väl dyka upp ett par hus vad det lider.
Tidigare var det riktigt trevligt att cykla in till människobyn, men det är det tyvärr inte längre. Det har blivit som en ren savann på flera ställen där mangroveträden förut var härskare. Det är markägare som trodde att de skulle kunna tjäna snabba pengar, men där fick de tji. Idag härskar ogräset istället på dessa platser.
Det kokar inombords
Jag fortsätter på det dåliga, men nu tar vi klivet upp till något fruktansvärt vidrigt. Förra helgen inträffade en tragisk olycka i Bangkok. Ett godståg körde in i en buss vid en övergång, där minst 8 personer omkom och ett 30-tal skadades. Det sägs att lokföraren var drogpåverkad och saknade licens för att köra tåg. Sant eller inte ska vara osagt. Dock tyder preliminära resultat på att inga lokförare i Thailand för närvarande innehar officiella licenser utfärdade av järnvägstransportdepartementet, liknande de som krävs i andra transportsystem.
Olyckan gick ju inte helt obemärkt förbi på sociala medier här i landet. Kommentarer och skrattemojis vällde in. Över 90 % av kommentarerna kom från kambodjaner som tyckte att det var jättekul. Att det finns en historia mellan länderna bryr jag mig inte om. Att man som kambodjan eller som människa överhuvudtaget, kan tycka att sådant här är roligt övergår mitt förstånd.
Att dessa kommentarer fick ligga kvar så länge som de gjorde, både förvånade och gjorde mig rasande. Ingenting hände trots anmälningar. Så småningom var det en Facebook-grupp som tog tag i saken, men i många andra grupper hände ingenting.
Att en sådan här olycka kan inträffa är i sig inte förvånande. Dels blir det lätt trafikstockning eftersom man måste ta hänsyn till bilar från alla håll, och då är det inte konstigt att man kan bli stående på spåren. Dessutom är det många som ändå passerar förbi fast bommarna är på väg ner, eller som i det här fallet, när man manuellt drar fram det som ska stoppa trafiken. Att man inte tänkt till bättre när järnväg och bilar ska samsas i en storstad som Bangkok, är för mig en gåta. Här är en film som visar hur det faktiskt kan se ut när ett tåg kommer.
Som sagt var
En ny årsring lades till på livets konto igår, torsdag (21 maj). Jag blev uppvaktad på morgonen med tårta, för att sedan vid 12-snåret dra ut på stan tillsammans med Ploens syster Mam. Väl där drog vi till pizzabutiken som har så goda pizzor, ett litet mysigt ställe som lades ner under pandemin, men som har återuppstått med nya ägare. Tack och lov för de arvet av goda pizzor vidare. Dagen i övrigt gick i lugnets tecken. Helt i min smak.
Till sist
Bara att börja ladda även om det är dryga veckan kvar. Elitloppshelg kommande lördag, söndag. Bara att hoppas på bra väder och fina lopp. Kanske det är just då, våra andelssystem går in med en rejäl slant per andel. Men först ska vi avverka den här helgen. Vem vet vad som väntar på stallbacken? Kanske åtta vinnare som vi alla har på kupongen. Jo, jo, jag tackar jag.
Trodde att det var mors dag i Sverige den här i helgen. Men den firas ju alltid sista söndagen i maj. Här i landet firas mors dag alltid 12 augusti. Det sistnämnda datumet har jag uppskrivet så det inte glöms bort. Annars ligger man nog pyrt till.
Nu är klockan 20:05. Så här länge har jag väl aldrig hållit på med ett veckoinlägg. Men och andra sidan så började jag sent. Följde ett webbmöte med svenska ambassaden i Bangkok, vilket slutade typ 11:45. Men nu drar jag ner ridån för detta veckans blogginlägg. Må så grankott allihop, och trevlig helg.
“You can’t wait until life isn’t hard anymore before you decide to be happy”
Jane Marczewski Mzansi Youth Choir’s Emotional Tribute
Jane "Nightbirde" Marczewski
Jane Marczewski slog igenom i den 16:e säsongen av ”America’s got talent” hösten 2021 under artistnamnet ”Nightbirde”.
I programmet berättade hon att hon där och då hade cancer i lungorna, ryggraden och levern.
– Jag har två procents chans till överlevnad, men två procent är inte noll. Två procent är något och jag önskar att folk visste hur fantastiskt det är, sa hon.
Hennes auditionframträdande med egenskrivna låten ”It’s ok” har i skrivande stund fått över 40 miljoner visningar på Youtube. Hon gick bort den 19 februari 2022, 31 år gammal
Hennes framträdande berörde även mig. Så pass mycket att jag ser det i stort varje vecka. Hämtar någon slags kraft, hur konstigt det än kan låta. Janes ord “You can't wait until life isn't hard anymore before you decide to be happy” är något jag numera alltid bär med mig.
2023 dyker så Mzansi Youth Choir's från Sydafrika upp i programmet. Där framför de en otroligt känslofylld tribute på "It's ok". Den ser jag också varje vecka. Så länken till vänster är Janes framträdande. Den till höger är framträdandet Mzansi Youth Choir's gjorde. Dessa länkar kommer alltid finnas med i mina veckoinlägg. Som en påminnelse om livet och Janes ord.





