Mossa, mossa på er alla människobarn
Skrivet fredag 4 november 2022 Publicerat: 5 november 2022
Valutakursen denna fredag: 100 Thb 29,49 kr. För en vecka sedan:
29,02 kr.

Förra helgen, lördag till måndag tillbringade vi i Bangkok. Mötte upp min vän Stefan med fästmö, som nu återigen är tillbaka på thailändsk mark. Så det blir självklart en hel del om Bangkok i veckans inlägg. Men också om ett polisbesök här på vår gata. Intressant? Ja, allt ligger precis som vanlig hos betraktarens intresse.

Alla bilder på sidan är klickbara för större storlek.

Herre min je

I tisdags kom grannen tvärsöver, och frågade om vi sett vem som flyttat skräp och skrot, till hennes plats där hon bor. Men självklart hade vi inte sett något. Dessutom sa Ploen att vi knappt varit hemma. Vilket i och för sig, är lite sant. Är det någon som missat vad det handlar om, finns förra veckans inlägg här.

Under torsdagen blev det ett jättegräl mellan dem. Det var en firma här för att kolla på ev. reparation av shopen. De parkerade sin bil precis utanför grannen. Blev ett jäkla liv om det, när de hade åkt. Jag borde ha spelat in alltihopa. Vilket tjatter. Slutade med att polisen så småningom kom hit. Grannen fick väl prata av sig, sedan åkte sheriffen. Vilken dag. Allt för en bilparkering. Hon kan knappast ha varit på byn, och sett hur man parkerar där på vissa håll.

Bilen på bilden eller de två männen till vänster, har ingenting med händelsen att göra

Bangkok

Resan mot Bangkok började inte så bra. Inget vatten på vår gata, men däremot runt omkring oss. Mycket vatten dessutom. Vi var instängda. Vi valde utfarten där det var minst vatten. Bara gasa och hoppas på det bästa. Där vi sedan skulle göra en U-sväng för att komma mot Bangkok, var det också enormt mycket vatten. Ja till och med på motorvägen stod vattnet högt. Sedan var det bara trafiken som sinkade oss. Men vi landade vid Ambassador Hotel Bangkok runt halvtvåtiden. Starten hemifrån var runt halvelvatiden. Brukar normalt ta en timme till Bangkok och från Hilton Hotel till Nana station, runt 20 minuter.

Ambassador Hotel Bangkok

Ett stort komplex, bara några minuters gångavstånd till Nana station. Centralt och bra med andra ord. Incheckningen tog en jäkla lång tid. Tre stycken som jobbade och långa köer. Utcheckningen tog också tid. Dessutom kom en indier och bara trängde sig före oss vid utcheckning. Han checka ut fyra rum. Tog det tid eller? Jädrans otäck typ var det. En dam bakom mig beklaga sig högljutt över hans tilltag, men fick ingenting för det. Rummen är fördelade på två byggnader. Så till hissarna för vårt rum på nittonde våningen, fick vi gå en liten bit. Vägen dig kantades av butiker med mest kostymförsäljare, som ropade på en när man passerade. Suck. Dock var det en annan butik som drog ögonen till sig. Rummet var helt okej. Utsikten var väl inte den bästa. Stefan fick rum med utsikt mot gatan och där var en stor bar. Hög ljudvolym därifrån, gjorde att de bytte efter en natt. Frukosten på hotellet var för min del helt okej. Vi betalade 3800 Thb för två nätter med frukost.

6 bilder

Transporter

Man kan transportera sig på en mängd olika sätt. För vår del när vi väl var på plats, blev det Skytrain (BTS), tunnelbana (MRT) och promenader. Skytrain är överlägset. A/C på tågen, enkelt att köpa biljetter. Det går snabbt och smidigt att ta sig fram. Absolut första gången man åker Skytrain, kan det kanske vara lite bökigt. Speciellt om man ska byta linje. Men tar man sig bara tid, så lär man sig ganska snabbt. Det finns skyltar överallt som visar vägen. Det är ett billigt sätt att ta sig fram på i Bangkok. Tunnelbana tog vi till Chinatown. Lika smidigt det som Skytrain. Skillnaden är bara att man åker under jord. Kom alltid ihåg att spara biljetten tills du gått ut genom spärrarna vid slutstation. Detta gäller både  Skytrain och tunnelbanan.

Jim Thompsons house

Några hållplatser från Nana station ligger Jim Thomsons house, idag museum (länk till många fina bilder och faktatext). Jim Thompson kom att bli kallad för silkeskungen. Han var bland annat en stor samlare av sydostasiatisk konst, vilket man kan beskåda här. För att besöka husen inifrån, måste man följa med en guide, samtidigt som man får historien berättad för sig om denna man. Han försvann 1967 i Malaysia, och ingen vet vart han tog vägen. Inträdet kostade 200 Thb per person, oavsett om du var thai eller turist. Plus för det.

9 bilder

Genom sista byggnaden passerade vi silkesbutiken. Tur det var gratis att titta. Ploen hittade en klänning. Själv såg jag på prislappen och sa bara att vi går vidare.

Chinatown

Chinatown är ett måste att besöka om man är här i Bangkok. Framför allt kvällstid. Ett myller av människor vars gator är kantade av matställen. Åk gärna hit hungrig, och låt dig väl smaka av all den goda streetfoodmat som finns att tillgå här. Dock undvek vi stället som utlovade hajfenssoppa och fågelbon. Musikunderhållning fick man från många gatumusiker som också kantade gatorna. Vi tog som sagt var tunnelbanan hit. Men det går lika bra med taxi också, beroende på var man bor här i staden.

12 bilder

Apropå taxi

Se bara till att ni åker med en taxi som kör på taximeter. Oavsett vart ni ska. När vi skulle åka tillbaka till vår bil, som vi parkerat på Hilton Hotel, var det ingen som ville köra på taximeter. Det ville ha typ 300 Thb för resan. Om det ens slutar med det priset då man anländer målet. När Ploen då fortsätter säga att vi vill åka på taximeter, svarar de att de inte vet var Hilton Hotel ligger. Jo tjena mittbena. Men så fick vi tag på en juste taxiförare. Tror det var sjunde bilen till slut, som plockade upp oss. Med taximeter kostade det runt 100 Thb från hotellet vi bodde på, till Hilton Hotel. Som tack för den resan, fick han rejält med dricks.

Tack för den här gången

Två fina dagar i mycket trevligt sällskap. Luncherna intog vi på det stora varuhuset Terminal 21. Här finns mängder av olika matställen att handla på. Man laddar ett kort med en summa pengar på, som varje ställe sedan drar för att få betalt för käket. Smidigt men också väldigt billigt att äta här på Terminal 21. Sedan fanns det rena restauranger, men då talar vi troligtvis om helt andra priser. Detta shoppingcenter är uppbyggt som en flygplats, där varje våning är en egen stad. London, Rom, Paris, San Fransisco som exempel. Här finns butiker, bio, Gourmet Market i bottenplan, foodcourt högst upp, massor av caféer och glassbarer, barnvagnar och rullstolar till utlåning och wifi i hela huset. Nästa gång jag kommer hit, ska jag försöka fota varje våning (stad).

Masktvång är borta numera, men jag själv bar mask i stort sett hela tiden. Mycket på grund av avgaserna från trafiken. Själv känner jag av den om jag inte bär mask. Sedan är väl inte den vanliga masken 100-procentig, men den gör skillnad på mig i alla fall. Hade gärna tagit en till två dagar till här i stan, men lagom är bäst eller vad det heter. Det kommer fler tillfällen förhoppningsvis. För Bangkok är stan som aldrig sover. Finns alltid någonting att upptäcka.

End of Bangkok

Får inte ihop ekvationen

Inget vatten på vår gata, men däremot på vägen vid sidan av träsket. Även mot utfarten till stora vägen. Likaså på en raksträcka på vägen mot byn. Där var det riktigt mycket vatten, då vi kom hem i måndags. Istället för att köra sakta, drog Ploen på som om vi åkte i en racerbåt. Vad händer då? Jo motorlampan tänds. Sist det hände, fick vi byta ett antal givare, vilket inte var billigt. Under tisdagen, åkte Ploen ner till verkstaden för att be dem checka läget. Var visst en givare den här gången också. Dock blev det inte lika dyrt nu. Endast 1000 Thb. Sa till Ploen nu, att nästa gång måste hon köra sakta igenom vattenmassorna. Om det du nu kan hjälpa. Men det är som sagt var märkligt, att vattnet från träsket inte sveper in på gatan, utan hamnar på vägen bredvid. Och varifrån kommer vattnet på raksträckan? Visst, det är träsk där också, men varifrån fylls det på? Även nere på byn är det en del vattensamlingar, men på vissa håll bara. “The Lord works in mysterious ways”, Herrens vägar äro outgrundliga.

Nästa vecka, Loy Krathong

Loy Krathong är en ljusfestival som firas i Thailand varje år i november vid fullmåne, i den tolfte månaden i den thailändska månkalendern. I år är visst datumet 8 november. Får se om det blir ner till byn som förra året, eller om vi åker till någon annat ställe.

Pust, det här går inte

Dags att runda av tycker jag. Efter en intensiv helg blev resten av den här veckan hyggligt lugn. Förutom i torsdags då. Nästa vecka Loy Krathong som sagt var. Lite party då kanske. Halloween i måndags, men ingenting som jag direkt såg här. I och för sig var vi ju mest på resande fot, hem från Bangkok. I mitten av december, kommer Stefan med fästmö hit till Samut Sakhon. Då ska vi dricka glögg, äta pepparkakor med ädelost på, som de hade med sig hit. Dessutom tog de med sig lite kaviar till mig också. Blir ett par utflyktsdagar då, innan de sedan beger sig hem till Sverige igen. Den här helgen, som alla andra helger, trav och fotboll. Sista allsvenska omgången för det här året. Må så grankott allihop, och trevlig helg.

PS…Glömde bort att vår lilla dam Pava, kommer till oss under helgen. Om det blir en eller två nätter vet jag inte. Hoppas på två…DS