Mossa, mossa på er alla människobarn
Skrivet fredag 16 december 2022 Publicerat: 17 december 2022
Valutakursen denna fredag: 100 Thb 29,49 kr. För en vecka sedan:
29,60 kr.

På söndag den 18 december, har jag nu varit här i tre hela år. Ska det bli ett fjärde eller? Svenskbesök i veckan. Mer om det längre ner. Tur och pynt finns också med i veckans inlägg. Säkert kommer annat att slinka med, kan jag tänka mig. Stod i valet och kvalet om jag ska lägga in bilden med….? Pratade med Nalle Puh om saken, och han svarade mig då:

“När man är en björn med en mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på”.

Det var klokt sagt. Så därför kommer jag inte lägga in den för allmän beskådning. Välkomna till veckans inlägg.

Alla bilder på sidan är klickbara för större storlek.

Yes

Bostadsrättsföreningen där jag har lägenheten, byter vid årsskiftet förvaltare. Man lämnar HSB. I samband med det, måste autogiro ändras. Ett dokument som ska fyllas i, samt undertecknas. Suck. Men såg att de även hade E-faktura. Vilket var mycket lättare att registrera sig för, än att printa ut ett papper och skicka med posten. Samtidigt så bytte jag till nytt BankID, vars nuvarande går ut i februari nästa år. Även det gick smärtfritt. Ibland går saker och ting även min väg.

Mer tur

Att det gick vägen med BankID var skönt. Tur hade jag även förra lördagen, då jag drog iväg med cykeln till lyxrestaurangen McD. Ett ställe man inte besöker alltför ofta.

Efter att ha rullat en bit, kom jag på att jag glömt ta med mig bambupinnen. På vägen mot McD, finns ett antal hundar som inte är roliga att ha och göra med. Strunt samma. När jag närmar mig området, får jag se dem sitta mitt på vägen. Fyra stycken. Hel*ete tänker jag. Kliver av och börjar gå så sakteligt framåt. Då händer följande. En av hundarna hoppar på en annan hund. Får med sig de andra två, och ett rejält hundslagsmål drar igång. Jag upp på cykeln och trampar på så fort jag kan. Upptagna med slagsmålet, kunde jag nu säkert passera jyckarna utan att bli jagad. Pust. Cyklade sedan hem utefter motorvägen på trottoarer, eller vad man nu kan kalla dem för. Ser man inte upp där, kan man också råka illa ut. Nedfallna ledningar, hål och annan skit. Då hjälper ingen bambupinne.

Shopen

Hela förra helgen fixade Ploen i shopen. Själv var jag bara i vägen tydligen. Fast lite hjälp behövde hon ibland. Under söndagen kom vår lilla tös Pavas moster hit, och hjälpte Ploen med resterande. Snart är vi tillbaka med hur det såg ut, innan reparationen.

Julpyntat

Under söndagen när damerna fixade shopen, fick jag ordna med lite julpynt. Gran, tomte och julduk. Batterihållaren och dess kontakter till granen, hade mer eller mindre korroderat. Fast det legat inslaget i plastpåse. Ett måste om man vill skydda sina saker. Hade kontaktproblem redan förra julen, så korrosionen hade nog redan börjat. Klippte kablarna, kopplade dem sedan direkt till en batterieliminator. Så nu lyser den vackert.

Fläktpyntat

Ett måste, i alla fall i det här huset, tvingas man att rengöra fläktarna ett antal gånger per år. Med vägen utanför, nätfönster och nätdörrar på några ställen, blir det smutsigt med tiden. Jag våttorkar gärna en gång i veckan på vissa platser. Har en känsla av att det är trafiken utanför som är den stora boven.
Efter julpyntet, blev det rengöring av två smutsiga fläktar. Blev alldeles kolsvart om händerna. Den lilla rosa fläkten jag har vid datorn, kommer jag inte göra ren. Köper en ny. Kostar inte många kronor. 20-25 kronor kanske. Märkte att datorn blev alltför varm, säkert påverkad av den varma omgivningstemperaturen också. Då fick en liten fläkt bli lösningen, och vips så vart temperaturen normal i datorn.

Något jag saknar

Så är det mjölk. Finns inget godare, än ett stort glas kall mjölk. Eller visst finns saker som är godare, men allt är relativt. Men nu var det mjölk jag skulle skriva om. Här i landet finns det än mängd olika sorter. Yogurt brukar jag köpa och den är helt okej. Finns med en mängd olika smaker. Men så kommer då saknaden av ren kall mjölk. Kanske med lite cornflakes och äppelmos till. Huvva så gott. Hur som haver. Nu har jag fått tips på ett märke som jag ska testa. Bör finnas på Macro. Får återkomma med en recension i ett kommande veckoinlägg framöver

Svenskbesöket

I måndags kom så Stefan med sällskap till Samut Sakhon. Efter våra dagar i Bangkok tillsammans, har de farit runt i landet, studsat till Vietnam och sedan tillbaka. Nu avslutar de sin resa med att besöka Samut Sakhon. Ett klokt val. Bokat hotell inte så långt ifrån oss, där vi mötte upp dem på tisdagsförmiddagen. Det finns en kort och en lite längre version av besöket.

Kort version

Två mycket trevliga dagar med utflykter och mängder av god mat.

Längre version

Från deras boende, for vi till templet Wat Samphran. Hmm, vad är det för speciellt med det templet, kan man fråga sig? Det unika med detta arkitekturverk, är den drake som slingrar sig runt ett högt torn. Vars kropp man kan vandra inuti, ända upp till toppen. Drakar finns det lite av överallt på olika tempelplatser, men inte på det här sättet.

6 bilder

Världens högsta glasstrut

Vi fortsatte vår färd under tisdagen, till världen högsta upp- och nervända glasstrut, som finns här i Thailand. Dryga 5 mil norrut från Samut Sakhon, i centrum av Nakhon Pathom, kan man finna denna buddhistiska stupa vars namn är Phra Pathommachedi. Den är 120,45 meter hög, med en omkrets nertill på 235,50 meter.

Äntligen skinksmörgås

Väl hemma efter första dagens utflykt, smakade det mycket bra med ett par smörgåsar med julskinka på. Julskinkan var riktigt bra. Inte alls mycket fett på den. Därtill varm glögg och pepparkakor med lite mögelost på. Efter denna förrätt, for vi så småningom vidare till nästa oas för lite mat. Vårt stamställe, som nu också var julpyntat.

Onsdagens utflykt

Färden gick västerut till Wat Bang Kung. Ett buddhisttempel, omkring 4,5 mil från vår bostad. Mindes att jag varit här förut, då jag såg de enormt stora trädrötterna som omringade det lilla templet.
En stor katedral blev vårt nästa mål. Tyvärr hade de inte öppnat den då vi kom. Det var lite synd.
Magen knorrar, vad gör man då? Jo man åker tillbaka en bit och landar då på
Amphawa Floating Market. Här var det stiltje. Mest verksamhet med t.ex mat från båtar, är det fredag till söndag. Skönt och slippa trängas var det i alla fall.
Onsdagen avslutades på en restaurang med allehanda maträtter. Ännu en trevlig dag var till ända.

6 bilder

Bye bye

Torsdagsmorgon körde vi dem till tågstationen Maha Chai, här i Samut Sakhon för vidare färd mot Bangkok. Från Samut Sakhon till Bangkok kostar en tågbiljett 10 Thb. 10 betalade vi också, fast i kronor för en liter bensin, då vi tankade på hemvägen. Stort tack för två mycket trevliga dagar och en torsdagsmorgon. Har en känsla att vi syns snart igen.

Frukost till julkalendern

16:e delen av årets julkalender är avslutad för dryga timme sedan, tillsammans med morgonens frukost. Tycker årets julkalender är riktigt bra. Spännande, även om man förstår att allt kommer sluta gott. Smårolig är den också. Duktiga barnskådespelare plus Maria Lundqvist, Sissela Kyle för att nämna några av vuxenskådespelarna. Synd bara att avsnitten är så korta. Man bara längtar till nästa morgon och ett nytt avsnitt. Nu ska jag avsluta veckans inlägg med några rader till.

Stort tack

Har ni läst och kommit hit, bugar och tackar jag allra ödmjukast. Det har varit en spännande och intensiv vecka. Nu ska jag/vi bara ta det lugnt den här helgen, som nu står för dörren. Smälta alla intryck från veckan. Ska göra som Benjamin syrsa förbereda mig, inte för årets julsång, utan för en kommande födelsedagssång nästa vecka. En mycket god vän fyller 50. Annars blir det precis som vanligt. Ja just det, VM-finalen i fotboll får man inte missa, Frankrike-Argentina. Jo jo. Kan bli en bra match får man hoppas. Men nu så säger jag som vanligt: Må så grankott allihop, och trevlig helg.

Nästa vecka: Tempelkvinnan som stötte på mig och ljög för Ploen. Det får ni inte missa.