Mossa, mossa på er alla människobarn
Skrivet måndag-fredag 13-17 juni 2022 Publicerat: 18 juni 2022

Den här veckan kommer jag skriva dag för dag. Kul med lite omväxling för en gångs skull. Internet fungerar hyggligt här på hotellet. I värsta fall hade det inte blivit något inlägg den här veckan.

Alla bilder på sidan är klickbara för större storlek.

Söndag-Måndag

Taxi i 90 minuter för 700 Thb, tog hos från bostaden till hotellet vid Don Muangs flygplats. Åkte som sagt redan på söndagen. Allt för att slippa trafiken på måndagsmorgon. Då hade vi kanske behövt åka hemifrån redan vid fyra på morgonen. Söndagen ägnades åt lite promenad i området. Ett hotell väldigt nära flyget. Måndagsmorgon iväg med en taxi till flygplatsen. Tog typ en kvart bara. Flygresan gick bra och vi landade här i Nakhon Phanom 09:45. Hotellet perfekt, med utsikt mot floden. På andra sidan floden har vi Laos. Kärt återseende blev det då vi träffade Ploens svägerska och dotter, efter typ fyra år. Ploens son kom hit ett par dagar före oss. Avslutade måndagen med middag tillsammans.

12 bilder

Tisdag

Somnade snabbt igår. Frukost runt halvåttatiden. Helt okej frukostbuffé. Saknade mina kokta ägg, men möjligt att man får be om det. Ska fråga imorgon om det finns. Resten av dagen ägnades åt ett besök till det berömda templet Wat Phra That Phanom. Templet ligger i That Phanom-distriktet, i den södra delen av Nakhon Phanom-provinsen. Ett stort vackert tempelområde. Tredje gången jag besöker detta ställe. Både innanför och utanför tempelområdet pågår kommersen för fullt. Var inte lika mycket folk idag som vid tidigare besök. Kanske helger drar mer besökare, men även pandemin kan ju ha satt sina spår även här. Skönt hur som haver att slippa trängas. Dock var det varmt, mycket varmt. Satte mig i skuggan i närheten av en staty där folk lämnade sina allmosor. Bredvid kunde man köpa en buketter med rosor, dricka och rökelse, som man lämnade på ett bord bredvid statyn. När den guldpläterade urnan var fylld med rosor, tog man tillbaka rosorna, och krängde dem på nytt. Helt sjukt, men inte förvånande. Snacka om att tjäna pengar flera gånger om, på samma bukett.

6 bilder

Ikväll blev det totalt en promenad på 3,2 km utefter floden mot stan och tillbaka till hotellet. Många som sprang, cyklade, körde utegym eller bara som vi, tog en lugn promenad fram och tillbaka. Får se om det blir en båttur på floden imorgon. Startar klockan 17:00 och turen ska visst ta en timme. Öl finns till försäljning tydligen. Det var den information Ploen fick. Den sjuhövdade ormen samlar många människor. Gåvor och en bedjan om mycket tur i livet. Ja ni fattar, kommersen är i full gång även här. Horder av lottförsäljare som hoppas på sin tur, att få sälja lotter.

Onsdag

Vaknade tidigt till åska och regn. Rejält gråmulet ute. Men efter regn kommer uppehåll. Så runt tolvsnåret gick vi samma sträcka som igår, ja till och med lite längre. Ville äta något fast jag inte var hungrig. Såg en försäljare på väg hem, som säljer dessa otroligt goda smörgåsar. Många som säljer dessa här. Beställde två för 35 Thb styck. Är som ett stycke pain riche, med fyllning av olika slag. Tog varianten som är extra stark.

Blir ingen båttur idag. Orkar inte gå tillbaka en gång till. Slut i benen efter gårdagens och dagens långa promenad. Hoppas på bättre väder imorgon och lite varmare än vad det är nu. Mest fuktigt i luften efter allt regnande. Blev tidigt sänggående. Ploen somnade nog innan huvudet nådde kudden. Jag inte långt efter.

Torsdag

Vaknade 06:15. Vackert väder ute. Frukost. Ploen gick iväg till ett tempel. Själv landade jag på rummet och kikade lite på SVT Play, Bröllopsfotograferna.
Samlat på kilometrar har man gjort denna vecka. Tänker på alla vandringar fram och tillbaka till stan och hotellet. Kvällen inget undantag, då vi gick för att ta en båttur på Mekongfloden. En komma sex kilometer enkel, är ju inte så mycket, men lägg därtill värmen och ibland hög luftfuktighet, då kan även en sådan sträcka kännas tung och ta på krafterna. Hur som haver med det. Båtturen var en skön och behaglig resa. Egentligen inte mycket att kika på från båten. På thaisidan hus efter hus av olika slag, på Laossidan endast grönt med enstaka hus här och där. Same same hela vägen. På övre däck där vi satt, stod längst fram en man och pratade i mikrofon. Om vad vet jag inte. Enda gången jag förstod vad han sa, var när han frågade Ploen varifrån jag kom. Strax visste hela båten det. Fanns dryck och lite småtugg att köpa under turen, som tog omkring en timme. 50 Thb per person kostade båtturen. Tillbaka på landbacken igen, var det bara att vandra tillbaka våra en komma sex kilometer till hotellet.

8 bilder

Fredag

Skönt och konstatera att arga farbrorn inte var ensam om kritiken mot TV-programmet Naked Attraction. Även komikern Nour El Refai tyckte till i Expressen förra lördagen. Beklämmande dock att läsa vissa kommentarer på FB när artikeln dök där. Blev man förvånad? Nä, inte ett dugg. Blev till och med tvungen att blockera “en vän?” som blev jävligt oförskämd mot mig. Att man tycker olika, inte mycket att göra åt. Men när man får höra att man ska växa upp, eller om man hittade sin fru på den thailändska köttmarknaden, ja då har man gått för långt. Bye bye säger jag då. Har haft diskussion med vederbörande tidigare när det gäller vissa kvinnofrågor. Även då var man inte vatten värd och man fick minsann veta att man levde. Att man tar ställning för kvinnor, är tydligen inte populärt hos en del. Nog tjatat om detta nu.

Näst sista dagen här i Nakhon Phanom. Imorgon (18 juni) åker vi hem, dags att lämna hotellet. Förhoppningsvis är vi hemma mellan 17-18-snåret.

Varit en härlig vecka här. Framförallt för Ploen som inte träffat sin svägerska och barnbarn på fyra år. Även om man kör facetime-samtal rätt ofta. Hoppas vi kan bjuda ner dem till Samut Sakhon någon gång. Nu ska vi avsluta den här veckan som den började, med en gemensam middag ute. Må så grankott allihop, och trevlig helg.