Mossa, mossa på er alla människobarn
Skrivet fredag 24 februari 2023 Publicerat: 25 februari 2023
Valutakursen denna fredag: 100 Thb 29,96 kr. För en vecka sedan: 30
,33 kr.

Då var man tillbaka igen till fattigdom och elände. Nej, så allvarligt är det inte. Men min farmor sa ofta så, minns jag. Fast inte hade hon det så fattigt och eländigt. Fick aldrig riktigt det där att gå ihop.
Fick ihop det, ja det kan man verkligen säga att Stefan och Pim fick. Vilken vecka i Chiang Mai med omnejd de bjöd på. Mer om resan alldeles strax. För övrigt har veckan varit lugn efter hemkomst. Hade regnat en hel del här i Samut Sakhon när vi var borta, och naturligtvis så fann vi en vattenskada i taket på shopen. Tror jag blir tokigt snart på detta tak. Ploen ringde direkt efter hemkomsten, det kom en kille på lördagskvällen och kikade, så nu får vi se om de kan åtgärda problemet.

Idag fredag, när detta veckoinlägg så sakteligt växer fram, är det årsdagen av Rysslands invasion av Ukraina. Må detta få något slut snart. Nej, inte snart, utan nu.

Nu blir resten av texten en enkel snabbgenomgång av vår semestertripp. Med några nedslag här och där. Allt ligger som vanligt i betraktarens ögon och intresse.

Alla bilder på sidan är klickbara för större storlek.

Allt om resan till Chiang Mai (nästan i alla fall)

Från Wikipedia: Chiang Mai är huvudstaden i provinsen Chiang Mai i norra Thailand, belägen omkring 700 kilometer norr om Bangkok, omgiven av några av landets högsta berg, vid floden Ping. Storstadsområdet har omkring 700.000 invånare.

Från Don Mueang till Chiang Mai, är flygtiden cirka 75 minuter. Landade på måndagseftermiddagen. Möttes upp av Stefan och Pim. Från där och då, hade vi inte en enda död minut, fram till hemresan igen. Kartan visar besökta platser.

Från flygplatsen drog vi iväg till ett tempel i närheten, där vi hade en vidunderlig utsikt över stan. Därefter incheckning på hotellet som låg mitt i smeten, men ändå avskilt från trafikljud. Det här var det dyraste hotellet på hela resan. Har för mig jag betalade totalt 1600 Thb för rummet med frukost. Här bodde vi två nätter. Dagen avslutades med en matmarknad och en vandring i stan.

8 bilder

Dag 2-tisdag

Vandring i den gamla delen av Chiang Mai. Tut tut sa båten, så gick bryggan. Nja, kanske inte riktigt så. Däremot så tutades det en hel del från minibussar, 30-bathare per person, som for omkring överallt. Tempelbesök både till höger och vänster besöktes. Stupan (bild 1) sägs vara i rent guld. Detta tvärtemot Silver temple som vi besökte. Enda katten bland hermelinerna här, var en buddhafigur utanför, som var guldfärgad. Av någon konstig anledning. Ett tempel där bara män får gå in i. Jo ja tackar jag.
Eftersom det var Valentine day, bjöd vi ut damerna på en middagsbuffé på kvällen. Mest europeisk mat. Kanske inte föll dem i smaken så där. Själv tyckte jag det var riktigt gott. Medans vår gummor fick varsin ros och en ask med chokladbitar när vi kom, så fick vi ta notan när vi åkte därifrån. Någon rättvisa ska det väl vara eller?

6 bilder

Dag 3-onsdag

Nu kan vi verkligen snacka om när livet går upp och ned. Tidigt på morgonen startade vi färden mot Mae Hong Son, dryga 23 mil nordväst från Chiang Mai. På vägen dit fick både bil och Stefan visade vad de gick för. Kurvigt, brant uppför och likaledes nedför. En del kurvor upp- och nedför, var riktigt tvära. Sedan hade man den mötande trafiken, som gärna ville gena över på vår sida av vägen i kurvorna. Ja, det blev några sådana här bergsbestigningar innan vi var framme vid målet. Självklart stannade vi utefter vägen, för lite bensträckning och en koll på utsikten.

4 bilder

Här bodde vi en natt på Boondee House. Billigt och helt okej. Vi blev väl mottagna i receptionen som låg mot gatan. Troligtvis ägaren, tog god tid på sig att visa oss på karta, vad vi inte fick missa, eller matställen han rekommenderade. Troligtvis ägde han dem också. Det ingick nämligen ingen frukost på detta ställe. Bland det första han tyckte vi skulle se, var solnedgången från en tempelplats som låg på en topp i närheten. Tog typ 25 minuter att gå, men bara några minuter med bil. Han var väldigt noggrann med var platserna låg och så vidare. Service på hög nivå.

Ja, så det blev väl en tur upp till toppen då, och se solnedgången. Samma sol som när den gick ned, gick upp i USA. Bara en sådan sak.

Dag 4-torsdag

Efter frukost så for vi då tillbaka mot Chiang Mai. Samma väg, samma kurvor och naturligtvis samma backar. Tjo ho. Men först en övernattning i den lilla staden Pai. Innan vi nådde fram till Pai, han vi med några sevärdhetsstopp. Bland annat en kinesisk by där man talade thailändska. Jo du. Här stannade vi och åt en massa mat för endast 880 Thb.

5 bilder

Framme i Pai så började det åska, blixtra och det dröjde inte länge, förrän vår herre där uppe började ösa vatten över oss. Då var vi redan på väg till kvällsmarknaden. In på 7-eleven för köp av regnskydd. Här på orten var det fullt med faranger. Och inte bara det. Barer som låg kloss i kloss. Det var verkligen håll igång i skogen. Party överallt. Där traskade vi runt i regnet, innan vi begav oss tillbaka mot vårt boende. Var lite retrokänsla över rummet. Pool fanns också, men vatten hade vi redan fått nog av. Tråkigt med vädret, men inte mycket man kan göra någonting åt. (Bilden från kvällsmarknaden är lånad).

4 bilder

Dag 5-fredag

Då var vi åter tillbaka i Chiang Mai. Billigt boende mitt i smeten. Nära flygplatsen dock. For till kvällsmarknaden där vi fick i oss lite småtugg. Dock åt jag inte krokodil eller skorpioner. Fastnade vid en kille som satt och ritade av ett familjefoto. Resultatet såg ut som ett fotografi bara det. Fantastiskt.

Dag 6-lördag

Så kom då lördagen, då det var dags för avsked och hemfärd. Det var en resa som jag absolut inte vill ha ogjord. Mycket trevligt och ett perfekt upplägg. Det är på sådana här resor, man får se och uppleva så mycket. Ännu svårare att sätta ord på det. Det som som inte står skrivet här, får man lagra i någon hjärncell. Återvänder mer än gärna till Chiang Mai. Till dig Stefan och Pim: Stort, mycket stort tack för veckan tillsammans. Allt var perfekt in i minsta detalj. 11 diamanter av 10 möjliga.

Övrigt denna vecka

Tyginköp, storhandling, mangoplockning. Det är väl vad den här lugna veckan bjudit på, om vi pratar höjdpunkter. I väntan på Ploens köp av lite tyg, kikade jag på en som pantade tomkartonger. Lär väl få några stackars bath, men ett bra sätt att bli av med dem.

Vi fick en hel del mangos trots allt. Trodde inte att det skulle bli så pass mycket, då mängder av mangoskott försvann i samband med alla häftiga regnskurar som drabbade oss. En hel del har vi plockat tidigare och gett bort. De på bilden lär väl gå samma väg. Behåller dock en liten del till oss själva. Mango är så gott och nyttigt. Ett kilo kostar på marknaden runt 40-50 Thb.

Allt har ett slut

Så även veckans inlägg. Det känns än, att man varit på resande fot. Många intryck som man fortfarande försöker sortera in i sina fack. Det jag inte skrivit något om, är bekvämligheten med att boka en Grab. Stefan gjorde det ett antal gånger i Chiang Mai, så nu har man fått en inblick i hur det fungerar. Tror jag. Men jag sparar det till nästa veckas inlägg. En resa har vi kvar framför oss. Den till ambassaden för att hämta upp mitt nya pass. Då blir det ingen Grab, utan troligtvis taxi.
Nu gör vi helg med allt vad det innebär. Bergsåkers travbana förra veckan, gjorde oss inte lyckliga. Vi får se om Romme travbana kan medföra lite tur för oss den här veckan. Om inte annat, får man lyssna på Håkan Hellströms nya singel. Jo jag tackar jag.
Må så grankott allihop, och trevlig helg.